Century: De Specerijenroute

Begin dit jaar ging een nieuwe spellenuitgever van start, Plan B Games uit Canada. Het eerste spel was Century: Spice Road, in Nederland door Asmodee/Enigma uitgebracht als De Specerijenroute. Dit is een ontwerp van Emerson Matsuuchi met illustraties van Fernanda Suárez. In Spice Road speel je een karavaanleider die specerijen over de zijderoute vervoert. Dit thema kun je snel vergeten, het spel is tamelijk abstract. Centraal in het spel staan vier specerijen, houten blokjes in de kleuren geel (kurkuma), rood (saffraan), groen (kardemom) en bruin (kaneel). Deze volgorde geeft ook de waarde van de specerijen aan, kurkuma is het minst waard, kaneel het meest. De uitgever heeft kleine schaaltjes meegeleverd om de specerijenblokjes in te bewaren.

Op tafel liggen twee decks en daarnaast twee rijen met open kaarten: een rij actiekaarten waarmee je een beter deck kunt vormen en een rij opdrachtkaarten waarmee je winstpunten kunt verdienen. Om een opdracht te vervullen, moet je vier tot zes blokjes in de afgebeelde kleuren inleveren. Uiteraard levert een opdracht met veel groen en bruin jou meer winstpunten op. De opdrachtkaarten op de laatste twee posities in de rij worden aantrekkelijker gemaakt met zilveren en gouden munten.

Iedere speler start het spel met een pakhuis, waarop je maximaal tien blokjes kunt bewaren, en met twee actiekaarten: een kaart om twee gele blokjes te pakken en een kaart met twee opwaarderingen (twee blokjes één stap opwaarderen of een enkel blokje twee stappen).

De actieve speler voert één van de volgende acties uit: 1) een actiekaart uitspelen 2) een nieuwe actiekaart uit het aanbod pakken 3) uitgespeelde actiekaarten weer op de hand nemen of 4) een opdracht uitvoeren.

Bij het pakken van een nieuwe actiekaart is de eerste kaart in de rij gratis. Op elke overgeslagen kaart moet je één blokje in een willekeurige kleur achterlaten. Je neemt de nieuwe kaart meteen in je hand. Er zijn in grote lijnen drie soorten actiekaarten. Met sommige kaarten mag je nieuwe blokjes pakken, andere kaarten geven je opwaarderingen en met de derde soort mag je – zo vaak als je kunt en wilt! – de afgebeelde blokjes inleveren voor de afgebeelde opbrengst. Met de laatste categorie kun je krachtige combinaties verzamelen, waarmee je in een paar acties jouw blokjesvoorraad fors kunt vergroten en/of verbeteren.

Het spel eindigt na de ronde waarin iemand vijf opdrachtkaarten heeft verzameld. Dan worden de punten op de opdrachtkaarten geteld, aangevuld met drie punten voor elke gouden en één punt voor elke zilveren munt, en is de winnaar bekend.

Ten slotte

Met zijn eerste titel heeft deze nieuwe uitgever wat mij betreft meteen in de roos geschoten. De Specerijenroute is een vlotte en soepel spelende deck builder. De basisacties zijn op zich simpel, de kracht van het spel zit ‘m in het geschikt combineren van ruilacties. Als jij de juiste kaarten verzamelt, kun je indrukwekkende trucs uit de hoge hoed toveren. Met voldoende basismateriaal zelfs meerdere keren met één actie. Het bemachtigen van goede kaarten is overigens meer dan een toevalstreffer, voor de directe toegang tot vers materiaal moet je immers blokjes ophoesten, die volgende kopers van extra brandstof voorziet. Bij het vervullen van de opdrachten moet je een beetje op de spaarpot van de buren letten, zodat je weet wat je voor hun neuzen kunt wegkapen.

Century: De Specerijenroute is volgens de doos geschikt voor 2-5 spelers. Een volle bezetting kan ik niet aanbevelen. Drie spelers vind ik een mooi aantal, maar ook met twee of vier spelers biedt dit spel vermaak op hoog niveau.

Auteur: Emerson Matsuuchi
Uitgever: Plan B Games
Informatie: BGGBSM
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30-45 minuten